Komunikat o błędzie

User warning: The following module is missing from the file system: l10n_install. For information about how to fix this, see the documentation page. in _drupal_trigger_error_with_delayed_logging() (line 1156 of /www/rozanystok_pl/includes/bootstrap.inc).

Dźwięki w Godzinie Ciszy, Misterium na gitarę, perkusję i piasek

W Wielki Poniedziałek 25 marca 2013 roku Sanktuarium Maryjne w Różanymstoku było miejscem, w którym każdy, kto na godzinę 19.00 przybył do bazyliki Ofiarowania NMP, miał niepowtarzalną szansę przeżycia treści zawartych w nabożeństwach pasyjnych oraz fragmentach Ewangelii opisujących kres ziemskiego życia Jezusa Chrystusa. Troje artystów zobrazowało wydarzenia męki i śmierci Zbawiciela poprzez obrazy tworzone z piasku sypanego na specjalny, podświetlony stół ze szklanym blatem oraz muzykę gitary i zestawu instrumentów perkusyjnych. Kompozycje z piasku tworzyła Katarzyna Rogowska, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Jej palce i dłonie oraz specjalna zmiotka i szpachelka tworzyły pełne ekspresji, przejmujące wizerunki Chrystusa, Jego Matki, Apostołów, sędziów i oprawców, szyderców oraz współczujących Mu czyli Weroniki i Szymona Cyrenejczyka w kolejnych scenach pasji opartych zostało na wizji mistyczki Anny Katarzyny Emmerich. Tytuły następujących po sobie obrazów to Ogród Oliwny, Pojmanie, Ludu mój ludu, Biczowanie, Chrystus Królem!!!, Bierze krzyż, Spotyka Matkę, Weronika, Upadek, Szymon Cyrenejczyk, Gwoździe, Wisi na Krzyżu, Dogorywanie, Śmierć, Grób, Przepraszam Panie i Zmartwychwstanie. Większość obrazów powstawała w ten sposób, że każdy kolejny wynikał z poprzedniego. Wszystko było doskonale widoczne na dużym ekranie ustawionym w prezbiterium. Muzyka wykonywana przez gitarzystę Piotra Kurstaka i perkusistę Witolda Wilka tworzyła akustyczną kolorystykę i dramatyczną głębię kolejnych ujęć wydarzeń.  Spod strun gitary wybrzmiewały interpretacje tworzonych obrazów. Natomiast bębny i talerze oprócz akompaniamentu pogłębiały grozę drastycznych scen. Półmrok we wnętrzu kościoła pomagał skupić się na tym co było widać na ekranie i słychać.

Dźwięki w godzinie ciszy, taki tytuł nosi płyta z w/w utworami oraz zaprezentowane przedstawienie i zarazem nabożeństwo trwające 70 minut. Na początku Wielkiego Tygodnia stanowi ono dla oglądających i słuchających wprowadzenie w Triduum Paschalne. Różanostocka świątynia była całkowicie wypełniona. Misterium trwało 70 minut. Proboszcz ks. Adam Wtulich zakończył ten pamiętny wieczór krótką modlitwą dziękczynną. Opuszczający kościół byli pod wrażeniem tego co zobaczyli i usłyszeli.

Było to niewątpliwie kolejna okazja do głębszego uświadomienia i przeżycia wydarzenia Golgoty stworzona przez różanostockich salezjanów posługujących w parafii podczas Roku Wiary w tutejszym Kościele Stacyjnym. 

Należy dodać, że tym projektem artystycznemu i religijnym patronat honorowy sprawują ks. abp Edward Ozorowski Metropolita Białostocki i ks. bp Piotr Libera Biskup Płocki a patronat medialny katolickie wydawnictwa oraz media z Białegostoku i Płocka.

Tadeusz Możejko SSW